Через спалах пандемії коронавірусу в Україні роботодавці перевели більшість своїх працівників на дистанційний режим роботи. Для багатьох такий формат може бути незвичним: важко сконцентруватися, постійно хочеться на щось відволіктися. Знайома картина?
Спершу здається, що робота з дому – це щось неймовірно круте. Ви можете довше поспати, вам не потрібно нікуди їхати: відкрив ноутбук у ліжку – і працюй. Але з часом багато хто починає помічати, що продуктивність роботи знизилася. І правда – вдома стільки всього відволікає від виконання завдань.
Розглянемо кілька порад для тих батьків, які змушені працювати з дому і разом з цим наглядати за дітьми.
Як продуктивно працювати з дому, доглядаючи за дітьми
- Вставайте раніше. Найкраще вставати за кілька годин до того, як прокинеться дитина. Цей час ви можете використовувати для того, щоб спланувати свій робочий день або виконати будь-яку важливу роботу, не відволікаючись на дитину.
- Дотримуйтеся розпорядку дня. Дистанційна робота не означає, що ви повинні відмовитися від звичного розпорядку дня. Дотримуйтеся того ж розпорядку, що і в звичайні робочі дні, коли ви ходите на роботу. Навіть якщо дитина перебуває поруч, налаштовуйте себе на робочий режим. Намагайтеся приділяти роботі стільки ж часу, скільки і в звичайні робочі дні.
- Використовуйте для роботи час денного сну дитини. Робіть у цей час важливі дзвінки або виконуйте завдання, які вимагають високої концентрації. Якщо ваша дитина вже досить велика і не спить вдень, придумайте для неї якесь спокійне заняття. Запропонуйте їй почитати цікаву книгу або пограти в гру.
- Проявляйте гнучкість. Іноді, незважаючи на всі ваші зусилля, дитина не лягає спати вдень і не хоче читати. У такому випадку вам необхідно проявити гнучкість і внести зміни у свій графік. Закінчите свою роботу, коли дитина засне вночі, або вранці, до її пробудження.
- Попросіть допомоги. Іноді трапляються ситуації, коли ви не можете працювати і одночасно доглядати за дитиною. Ви можете попросити когось із родичів (наприклад, бабусю) посидіти з дитиною кілька годин або цілий день, залежно від того, наскільки ви завантажені по роботі.
- Облаштуйте своє робоче місце. Можливо, вам зручно працювати, сидячи на дивані. Однак робота в комфортних умовах - не найкращий вихід, особливо, якщо поруч сидить ваша дитина і дивиться телевізор або грається. Обладнайте в будинку спеціальне робоче місце. Це допоможе вам не відволікатися під час роботи. Працюючи в спеціально облаштованому місці, ви не зіпсуєте поставу. Щоразу, коли ви будете закінчувати роботу і вставати з робочого місця після робочого дня, у вас буде відчуття завершеності.
- Приділяйте увагу дитині. Працювати віддалено може бути складно. Якщо дитина хоче вашої уваги, вона буде відволікати вас від роботи, поки не отримає її. У вільні від роботи години проводьте час з дитиною і приділяйте їй увагу. Придумайте, чим її розважити. Головною перевагою віддаленої роботи є те, що ви можете працювати і в той же час знаходитися поряд з дитиною.
- Придумуйте дитині цікаві заняття. Заохочуйте дитину самостійно грати в різні ігри, а також займатися чимось, що не вимагає вашої присутності. Ви можете привчити її до читання, малювання, розгадування головоломок, збирання пазлів або інших занять. У вас під рукою повинні бути речі, за допомогою яких можна буде зайняти дитину на довгий час.
- Будьте готові до несподіванок. Коли дитина перебуває поруч, завжди може статися щось непередбачене, навіть якщо ви все добре спланували. Навчіть дитину невербальних сигналів, які будуть сигналізувати про те, що ви зайняті, і розмовляти або шуміти не можна. У робочий час ви можете, наприклад, повісити табличку на двері своєї кімнати, щоб дитина не заходила. Якщо у вас важливий дзвінок, вимкніть фоновий шум у налаштуваннях телефону.
- Придумайте розпорядок дня для дитини. Коли дитина не ходить в дитячий садок або школу, її звичний розпорядок дня порушується. Тому на час карантину розпорядок дня повинні створити їй ви. Визначте час для прийому їжі, сну та інших занять. Це допоможе вам стежити за розпорядком і зайняти дитину протягом усього дня.
- Під час карантину можна дозволити дитині більше використовувати електронні пристрої. Якщо вас чекає важливий дзвінок або термінове робоче завдання, дитині можна дозволити пограти в комп'ютерні ігри або подивитися телевізор. Ви можете відчувати провину через це, але ці заходи необхідні, щоб вчасно виконати роботу.
- Поговоріть з дитиною. Поясніть їй ситуацію, що склалася. Якщо дитина досить велика, вона зрозуміє, що карантин змінив ваш розпорядок дня, і якої поведінки ви очікуєте від дитини, коли працюєте з дому.
- Розділіть свої ролі. Коли ви працюєте віддалено, не змішуйте ролі мами і співробітниці. Приділяйте кожній ролі певний час, але розділяйте їх. В іншому випадку ви можете відчути, що не справляєтеся ні з вихованням дитини, ні з робочими завданнями. Коли ви працюєте, дитина не повинна перебувати поруч (найкраще - в іншій кімнаті). Коли ви закінчуєте роботу - залиште своє робоче місце і проводьте час з дитиною.
- Заручіться підтримкою чоловіка. Якщо ви обидва працюєте віддалено, розкажіть чоловікові про свій розпорядок дня, щоб ви змогли діяти заодно. Розділіть домашні обов'язки і час, який ви будете проводити з дитиною. Нехай кожен з вас по черзі сидить з дитиною і робить ту чи іншу роботу по дому.
Крім того, ви можете скористатися наступними практичними порадами, які допоможуть вам краще спланувати свій день і працювати більш продуктивно. - Сплануйте час на перерви. Через кожні 2-3 години роботи плануйте 15-хвилинні перерви на каву. Також плануйте обідню перерву. Це зробить робочий процес не таким монотонним і дозволить вам відновитися. Не скорочуйте перерви. Наприклад, якщо ваша обідня перерва становить 45 хвилин, а у вас ще залишається час, пограйте з дитиною, перш ніж повернутися на робоче місце.
- Переодягайтеся перед тим, як сісти за роботу. Одягайте одяг, у якому ви відчуєте себе на роботі. Складно сконцентруватися на робочих завданнях, коли ви працюєте в піжамі або домашньому одязі. У цьому плані одяг, у якому ви зазвичай ходите на роботу, може творити чудеса.
- Підтримуйте зв'язок з колегами. Коли ви перебуваєте в офісі, ви постійно спілкуєтеся з колегами. Продовжуйте це робити і тоді, коли працюєте віддалено. Якщо ви працюєте в команді, обговорюйте з колегами поточні завдання і інформуйте їх про хід роботи. Використовуйте для цього месенджери або програми для проведення відеоконференцій (Скайп, Zoom тощо).
- Не сидіть в чотирьох стінах. Під час карантину медики радять залишатися вдома та уникати місць скупчення людей. Однак ви можете відкрити вікна, щоб до кімнати потрапило більше сонячного світла і свіжого повітря. Ви також можете зробити невелику прогулянку в місці, де немає людей. Після повернення додому не забудьте помити руки.
- Контролюйте час, який ви проводите за роботою по дому. Зрозуміло, необхідно утримувати будинок у порядку, але не варто витрачати на це весь свій час. Розподіляйте час на домашні обов'язки і роботу, інакше така багатозадачність не принесе ніяких результатів.
- Підтримуйте баланс між роботою і відпочинком. Після закінчення робочого часу покиньте робоче місце. Навіть коли ви працюєте з дому, важливо підтримувати баланс між роботою та особистим життям. Крім того, коли ви сплануєте робочі завдання на наступний день і залишите робоче місце, у вас буде відчуття продуктивного дня.
- Після роботи дотримуйтесь свого звичайного розпорядку дня. Раніше дорога від офісу до будинку займала певний час. У цей час ви можете почитати, послухати музику, приготувати вечерю або зайнятися чимось іще. Винагородіть себе в кінці робочого дня приємним заняттям.
- Дозвольте собі трохи розслабитися. Не сваріть себе за те, що під час роботи вам доводиться відволікатися на дитину або ще якісь домашні справи. Згадайте: працюючи в офісі, ви теж можете на щось відволіктися. Не хвилюйтесь через це і продовжуйте свою роботу.
- Приступаючи до роботи, переконайтеся, що у вас під рукою є всі необхідні технічні засоби. Якщо ви працюєте віддалено, вам може знадобитися ноутбук, зарядний пристрій, миша, телефон тощо. Переконайтеся, що на ноутбуці встановлено всі необхідні програми для роботи і відеоконференцій з колегами. Перевірте, чи працює Інтернет.